Документ визначає єдині стандарти та вимоги до майбутніх освітніх програм підвищення кваліфікації, що розроблятимуться на її основі. Так заклади вищої освіти отримали можливість створювати власні навчальні програми підвищення кваліфікації, адаптуючи їх під себе та обов’язково погоджуючи з Мінрозвитку. Мета програми - збільшити кількість підготовлених фахівців у сфері доступності, які зможуть кваліфіковано проводити якісну оцінку безбар’єрності різних типів будівель і споруд, вимоги до яких суттєво відрізняються.
Як зазначив Віцепрем'єр-Міністр з відновлення України-Міністр розвитку громад та територій Олексій Кулеба, сьогодні безбар’єрність - це не разова ініціатива, а довгострокова трансформація культури управління, проєктування та взаємодії. Це шлях до країни, де кожен може жити гідно, безпечно й самостійно.
«Потреба у підготовці фахівців із безбар’єрності наразі є особливо актуальною. Велика частина роботи пов’язана з обстеженням, оцінкою і модернізацією наявних об’єктів, від лікарень і шкіл до ЦНАПів і вулиць. В країні системно впроваджуються підходи доступності у відбудові, міському плануванні, реалізується Національна стратегія зі створення безбар’єрного простору. Одним із ключових напрямів є флагманський проєкт «Рух без бар’єрів», в рамках якого модернізуються комплексні транспортно-пішохідні шляхи у 15 пілотних громадах. Досвід реалізації проєкту також показав: громади потребують більше кваліфікованих спеціалістів, які мають сучасні знання з проєктування, моніторингу доступності та оцінки відповідності будівель і просторів вимогам безбар’єрності. Нова освітня програма покликана задовольнити цей попит», — підкреслив міністр Олексій Кулеба.
Типова освітня програма складається з п’яти навчальних модулів загальним обсягом не менше 60 академічних годин і охоплює всі ключові аспекти щодо фізичної безбар’єрності:
Теоретична частина: Законодавча складова, основні положення державної політики зі створення безбар’єрного простору в Україні, а також вивчення міжнародного досвіду.
Практична частина (Обстеження): Моніторинг та оцінка ступеня фізичної безбар’єрності об'єктів урбанізованого середовища (транспортної інфраструктури, вулично-дорожньої мережі, об’єктів благоустрою тощо).
Підготовка звітів: Навчання підготовці звітів та наданню фахових рекомендацій щодо забезпечення фізичної безбар’єрності об’єкта.
Пройти відповідне навчання зможуть фахівці, які вже мають освітній рівень бакалавра за спеціальностями «Архітектура та містобудування» або «Будівництво та цивільна інженерія». А підтвердженням здобуття компетентності «Фахівець із безбар’єрності» буде сертифікат, виданий освітнім закладом за результатами підвищення кваліфікації.
Після завершення курсу спеціалісти володітимуть знаннями національного та міжнародного законодавства у сфері безбар’єрності, вмітимуть застосовувати нормативні документи та визначати параметри для створення безперешкодного доступу для всіх людей.
Довідково. Змінами до Моніторингу та оцінки ступеня безбар’єрності об’єктів фізичного оточення і послуг для осіб з інвалідністю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 травня 2021 року № 537 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 18 березня 2025 р. № 311) передбачено, що до обстеження на безбар'єрність будівель і споруд можуть долучатись «фахівці з безбар’єрності».
За інформацією Міністерства розвитку громад та територій
Підпишіться, щоб отримувати листи.